optimering
Optimering
Skapa en bättre upplevelse, få fler kunder tillbaka
Hastighetsoptimering
3 sekunder = adjö
I snitt väntar besökare 3 sekunder på att en sida ska ladda klart. Sen lämnar de. Vi ser till att det inte händer.
Exempel på åtgärder:
- Komprimering av bilder och videos
- Modernare filformat på bilder och videos
- Komprimering av CSS / JavaScript kod
- Ladda bilder med Lazyloader
- Ta bort onödig kod och resurser som blockerar sidans första rendering
Konverteringsoptimering
Hjälp besökare bli kunder
Konverteringsoptimering innebär att er hemsida optimeras i syfte att få fler av besökarna att bli kunder. Snittet idag är mellan 1-2 % beroende på bransch, vi ser till att ni kommer över det.
”Under covid ökade iMarketing vår konverteringsgrad från 1,5 till 2,8% genom att lägga till en banner i vår utcheckningsportal.
Hastighetsoptimering
För att kunna tillfredsställa de höga kraven som era potentiella kunder ställer på er hemsida idag så är en bra början alltid att se över hur ni ligger till i dagsläget. Gå in på PageSpeed Insights eller gtmetrix och skriv in er url så får ni snabbt reda på förbättringsmöjligheter på er hemsida.
Sen förstår vi att alla som har en hemsida idag inte är hackers som direkt kan hoppa in och komprimera kod eller ens bilder & videos. Så där har vi ytterligare en anledning till varför iMarketing existerar, vi sköter allt åt er!
Läs mer om hur vi kan göra en inledande analys av er hemsida här!
Vanliga frågor och svar
Hur snabb behöver min hemsida vara?
Tumregeln är att ingen sida ska ta mer än 2 sekunder att ladda. Vi brukar dock ha som mål att hålla laddningstiden under 1.2 sekunder för att minimera risken för avhopp.
Hur kan jag göra en hastighetsoptimering?
Det beror lite på var er hemsida är byggd. Hemsidor i wordpress kan optimeras via olika plugins som komprimerar en del av koden åt er, andra är bra för att komprimera bilder och liknande.
Om ni inte har någon erfarenhet av wordpress eller kodning så kan det vara bra att ta hjälp av någon som kan, det kommer bespara er mycket tid som ni istället kan spendera på det ni gör bäst, er egen verksamhet.
Konverteringsoptimering
Konverteringsoptimering innebär att er hemsida optimeras i syfte att få fler av besökarna att bli kunder.
Har er hemsida 10 000 besökare per dag och er konverteringsgrad är 1 % så innebär det att ni får 100 kunder per dag. Om genomsnittligt ordervärde = 400 kr så gör en ökning av konverteringsgraden på 0.5 procentenheter att ni direkt ökar er dagliga omsättning från 40 000 till 60 000 kr per dag.
Genomsnittlig konverteringsgrad idag är 1-2 % men det varierar stort beroende på industri. Många agenturer och marknadsföringsbyråer jobbar för fullt med att öka trafiken till sin eller klienters hemsidor i hopp om att trafiken ska konvertera till kunder automatiskt.
Tyvärr så är ofta trafiken det lätta medan utmaningen är konverteringen. Ta er själv som exempel, hur många gånger har ni själv besökt en e-handel utan att slutföra ett köp?
Som tur är så finns det en hel del ni kan göra för att förbättra er konverteringsgrad. Här kommer en del punkter som kan hjälpa eller som kan var bra att tänka på:
1. Skapa CTA (Call to action) knappar med text i början av olika blogginlägg / sidor istället för att ha knappar i slutet av sidan.
Det här är viktigt eftersom Banner blindhet gör att folk blir immuna mot banners och andra större knappar som tydligt vill leda en mot att utföra en viss handling. Det kan vara mer effektivt i vissa lägen att ha vanlig text i rubrikformat som istället fungerar som knappar.
2. Lägg till Popups till er blogg.
Här handlar det självklart om att göra det minimalistiskt och med stil. Ingen vill känna sig bombarderad eller få upp irrelevanta meddelanden som inte går att få bort. Gör en riktig snygg popup som direkt ger värde till besökaren.
3. Använd Facebook och Instagram retargeting annonser för att få tillbaka de mest intressanta.
Oavsett hur bra ni lyckas med konverteringsoptimeringen så kommer de flesta alltid att lämna utan att köpa. Därför är retargeting så fantastiskt. Det gör att ni kan nå de som varit mest intresserade igen, så att de kommer tillbaka. Läs mer om retargeting-annonsering HÄR.
Vanliga frågor och svar
Hur börjar jag med konverteringsoptimering?
Ett bra sätt att få en överblick är att börja med att googla PIE framework. PIE = Potential, Importance, och Ease. Det gör att ni får fram vad olika sätt att optimera har för potentiell påverkan, hur värdefulla de kan bli, och hur lätt eller svåra de är att genomföra. Det är ingen magi men det är som sagt ett bra första steg för att komma igång.
Med vad ska just vi göra?
Vi förstår, det finns mycket att välja mellan och ingen väg är nödvändigtvis alltid bättre än någon annan. Det beror helt på vad era kunder svarar på och därför är en djupgående analys alltid en bra början för att veta hur era kunder beter sig.
Vad är en landningssida?
En landningssida är den sida man som konsument kommer till när man klickar in på en annons. Det är en sida specifikt skapad för att bygga en
Hur kan jag använda mig av landningssidor?
Istället för att lita på en designer eller vad ni själv tycker, låt siffrorna tala. Genom att göra A/B tester med era landningssidor så får ni reda på vilken variant som fungerar bäst och kan på så vis veta med säkerhet att ni går vidare med den vinnande landningssidan innan ni ökar er marknadsföringsbudget. Precis på samma sätt som när ni gör era annonser.