sociala medier
Sociala medier
Kombinera data med kreativitet för en vinnande strategi
Datadriven marknadsföring
När budgivningarna på sociala plattformar blir allt mer automatiserade jobbar vi för att förse algoritmerna med bästa möjliga data.
Vi använder din förstapartsdata för att skapa målgruppssegment och ingjuter försäljningsdata för att optimera mot de mätvärden som verkligen gör skillnad.
Kreativiteten i centrum
Att få den kreativa delen av strategin rätt kommer att avgöra din inverkan och skilja ditt företag från konkurrenterna. Vi ser till att det blir rätt från start.
Få jobbet gjort.
Av proffs.
Som plattformspartner med omfattande erfarenhet av att öka våra kunders tillväxt är din annonsering på sociala medier i trygga händer.
Vi är experter på:
- TikTok
- Youtube
Våra resultat
Genom att testa olika kombinationer av målgrupper, bilder, videos, och erbjudanden ser vi till att snabbt ta fram ett vinnande koncept som vi sen ökar budgeten på för att maximera din ROI.
Därför fungerar det så bra
Tack vare att människor på Facebook, instagram, och andra sociala medier delar med sig så mycket av sina preferenser och beteendemönster när de navigerar, gillar, kommenterar, och engagerar sig på olika sätt vet Facebook (som också äger Instagram) vilka av alla miljontals användare i varje enskilt land som är absolut mest benägna att vilja köpa er produkt vid varje givet tillfälle.
Hur instagram skiljer sig från Facebook
Instagram är idag en tjänst som miljontals svenskar använder varje dag. Åldersgruppen bland användarna är framförallt yngre än den på Facebook, mellan 16 – 34, även om alla grupper finns representerade. Har ni en produkt som passar till denna åldersgrupp är instagram en av de bästa kanalerna att annonsera på.
Instagram ger er möjligheten att nå ut till rätt människor och förenkla deras köpresa till era produkter eller tjänster. iMarketing hjälper er att gå från noll annonsering på Instagram till en väloptimerad, högt konverterande och grym köpresa för era kunder.
Läs mer om hur vi gör vår inledande analys här!
Frågor om Facebook-annonsering
Hur går det till?
När vi tar in en ny kund och påbörjar Facebook- och/eller Instagram-annonsering börjar vi alltid med en grundlig nulägesanalys. Därefter har vi en modell som vi jobbat fram under åren som vi använder för att ta fram rätt typ av annonser åt rätt målgrupp, beroende på i vilket stadie utav vår funnel de befinner sig i. Dessa är uppdelade i kalla, varma, och heta målgrupper. Vi har copywriters och designers som tar fram rätt material, och sedan låter vi vår fantastiska media buyer se till att kontinuerligt optimera kampanjerna, målgrupperna, och annonserna inuti Ads Manager.
Hur fungerar ads manager?
I Ads Manager kan ni dela upp hela marknadsföringsstrategin i olika kampanjer, ad sets, och annonser. Här är det viktigt att ni har en tydlig struktur redan från början då tanken är att kontinuerligt bygga på med fler kampanjer, ad sets, och annonser.
Exempelvis kan ni ha en sommarkampanj som ni sedan delar upp i flera ad sets vilka riktar sig mot olika målgrupper. I ena låter ni Facebook avgöra helt vem som ska se annonsen, i andra väljer ni intressen baserat på tidigare kunders intressen, och i tredje kanske ni har en hypotes om att singeltjejer mellan 22-31 i en viss stad kommer handla mest för att de gillar just det ni säljer.
Sen i varje ad set kan ni bryta ner det ytterligare så att ni har flera annonser i varje. Om vi tar exemplet med tjejer i åldern 22-31 och där ni säljer tillskott så kanske en är intresserad för att deras mål är att gå upp i vikt, en annan vill gå ner i vikt, och den tredje vill känna sig mer balanserad och vara piggare på dagarna. Då behöver dessa personer, som är i samma målgrupp, ändå få se olika annonser som tilltalar just dem, tills de bestämmer sig för att köpa av just er.
Hur gör ni med era kampanjer?
Vi arbetar utifrån en modell vi byggt upp över åren, som hjälper oss successivt ta fram de bästa annonserna för era framtida kunder. Genom att jobba strukturerat redan från start, och att låta testperioden ge oss data, tar vi er annonsering på Facebook så långt som möjligt.
Vi:
- diskuterar med er för att ta fram tydliga mål med varje kampanj.
- sätter ihop kampanjen utifrån den analys som gjorts och de mål som satts. Sedan börjar vi utforma annonser som förmedlar ert budskap till intressenter, engagerar dem, och konverterar dem till kunder. Allt utifrån en noga planerad kundresa med både designers och copywriters.
- hanterar allt löpande underhåll och optimering för att hela tiden säkerställa att ni får ut så mycket som möjligt av er budget.
Vill ni pröva på hur riktiga proffs skapar magiska resultat via Facebook och Instagram? Hör av er till oss på iMarketing!
Hur ska jag hantera iOS 14?
Det är en fråga vi fått mycket det senaste och du kan läsa mer om hur vi hanterar det här.
Vad kan jag förvänta mig för resultat?
Genomsnittlig roas ligger på 3-400%. Det innebär att för varje krona du investerar i Facebook-annonsering får du 3-4 kr tillbaka. Vårt mål är att uppnå en roas på 800% inom tre månader.
Instagram shopping
Dags att sätta upp en instagramshop?
Vet man hur man gör så får man det gjort på en dag, annars kan det ofta ta flera veckor då problem i form av kopplingar mellan Facebook, Instagram, och webshoppen kan uppstå.
När allt är på plats så är det dock enkelt. Då är det bara att börja lägga upp och tagga sina produkter (man kan ha upp till 5 produkter taggade i en bild).
Ni behöver ha en företagsprofil och en koppling till Facebook för att Instagram Shopping ska vara möjligt. Sedan behöver ni ordna en produktkatalog på Facebook (läs om hur ni gör det här).
Ett krav för att det ska fungera är att er företagssida på Facebook inte får ha ålders- eller landsbegränsningar. ni hittar dessutom en steg-för-stegs process som är väldigt praktisk på Instagrams egen sida.
Frågor om Instagram-shopping
Vad är instagram shopping?
Det är en funktion som gör det lätt för användare att handla direkt via instagram. Som företagare gör det att ni enkelt kan tagga produkter i olika bilder och erbjuda en betydligt roligare och smidigare shoppingupplevelse.
Hur många produkter kan jag tagga i en bild med instagram shopping?
Ni kan tagga upp till 20 produkter per karusell, och 5 produkter per bild.
Vad krävs för att börja med instagram shopping?
Ni behöver den senaste uppdateringen av Instagram-appen, en företagsprofil, och en koppling till er Facebook-katalog. För att spara tid och få ut så mycket som möjligt av Instagram Shopping så gör ni helt rätt i att rådfråga oss mer om detaljerna.