fbpx Hoppa till huvudinnehållet

Om Projektet

Igor Sapega även känd som “The deaf chef” har meriter från några av de mest prestigefyllda restaurangerna runtom i världen. Sous chef på två olika Michelin restauranger, den första i Stockholm (Frantzén) och nu i London (The Ritz).

Som i många av världens kockars fall så slog pandemin under 2020 hårt mot Igor Sapega. Han var på god väg att påbörja nästa steget i sin karriär och ansluta sig till de absolut mest välkända kockarna i London när han istället fick beskedet att hans nuvarande arbetsplats, restaurangen The Ritz London, skulle stänga ner.

Istället för att ge upp så valde Igor att fullfölja sina drömmar som entreprenör och lansera sin egen e-handel. Med en enkel hemsida skapad i WIX och sitt stora antal följare på sociala medier så fick han god kontakt med flera kunder väldigt snabbt. Däremot så märkte han att utvecklingen stagnerade relativt snabbt och istället för en kontinuerlig tillväxt av besökare och kunder, så såg han en avmattning och minskade resultat.

Vår gemensamma historia började med ett enkelt kontrakt gällande annonsering för hans nya set damascusknivar “Seijaku Fusion Series” men förvandlades snabbt till ett mer djupgående samarbete på fler fronter av verksamheten. Efter en analys av företagets webshop och jämförelser med konkurrenter så tog vi fram en del åtgärder vi ansåg skulle göra sidan mer strukturerad, enklare att navigera för användare, och konvertera mer besökare till kunder. Vi tog fram en ny design och började driva trafik med hjälp av betalda annonser på både Facebook och Google. För att sedan se till att vi verkligen knyter bra kontakt med intresserade människor så satte vi också upp en emailsekvens som säkerställde att de som var intresserade men av någon anledning inte fullföljt sitt köp, blev påminda och eventuellt fick mervärde i form av recept och tips på mat de kan laga i hemmet. Hypotesen var att det skulle ge mer effekt eftersom det kom från en Michelinkock.

Tillsammans har vi nu sett till att hans knivar nått kunder på tre olika kontinenter. Vi har även förberett inför lanseringen av hans nya kokbok “The Geometry Cookbook” som kommer ske någon gång innan sommaren 2021 samt många andra spännande projekt som Igor har!

Utmaningen

  • Design av webshop
  • Öka trafiken till sidan
  • Öka konverteringsgraden av besökarna

Resultat

  • Ny struktur & design av webshop
  • Ökning av trafik till sidan med 500 % på tre månader
  • Ökning av total försäljningen med 183 % på 4 månader
  • Ett mer väletablerat varumärke med ett stort antal nöjda kunder

Kund

Sapega Group Ltd

Projekttyp

Marknadsföring

År

2020
sv_SESE