AI och lågkonjuktur
2023 inleds med ett gediget surrande om effekterna av AI och ChatGPT på globala marknadsföringstrender 2023. Men även om det utan tvekan är ett ämne värt att utforska, så finns det en annan elefant i rummet – lågkonjunktur.
Det är inte det roligaste ämnet, men det är en verklighet som alla företag måste möta i år. För att hjälpa dig att navigera dessa osäkra tider har vi samlat de smartaste hjärnorna inom marknadsföring för att dela med sig av sin expertis. Så spänn fast dig och gör dig redo att lära dig om de mest påverkande trenderna och hur lågkonjunkturen kommer att forma digital marknadsföring 2023.
Stora Marknadsföringstrender
Marknadsföring i ekonomisk turbulens
I en lågkonjunktur finns det alltid stora möjligheter för den som är snabb, och det är upp till kunniga marknadsförare att ta vara dem och skapa vinnande strategier som kan leda deras organisationer framåt. Här är tre stora trender som formar marknadsföringens framtid.
Utvärdering av din marknadsföring
Med förändringar i hur data samlas in och används, är de traditionella metoderna för att mäta resultaten inte längre tillräckliga. Därför bör du investera i Datadriven Attribution (DDA) för utvärdering av din marknadsföring och hur du bör fördela din budget. I en datadriven värld räcker det inte med att alla produkter eller leads som kommer in via hemsidan värderas enligt samma modell. De behöver anpassas utifrån faktiskt värde.
I Google Analytics kan du aktivera DDA i själva plattformen för att få en mycket bättre uppfattning om hur varje Google-kanal påverkar konverteringar. För att göra detta behöver du:
- vara Google Analytics 360-kund eller använda GA4
- ha antingen e-handelsspårning eller mål inställda
- ha ett Google Ads-konto med minst 15 000 klick på Google Sök och med minst 600 konverteringar inom 30 dagar
Personlig marknadsföring
I en lågkonjuktur är konkurrensen om kunderna hård och företag måste differentiera sig för att vinna och behålla affärer. Enligt Salesforce förväntar sig majoriteten av konsumenterna att all direkt kommunikation ska vara personlig, och innehålla budskap och erbjudanden utifrån deras preferenser. Genom att använda förstapartsdata för att bättre förstå kundernas behov och preferenser kan företag skapa mer relevanta och engagerande upplevelser, vilket är vad konsumenterna vill ha och vad GDPR tillåter. Faktum är att en nyligen genomförd studie av PwC fann att över 80 % av konsumenterna är villiga att dela mer personlig information i utbyte mot en bättre upplevelse.
Automatisering
Med kostnadssänkningar högt på prioriteringslistan är marknadsförare pressade att hitta sätt att effektivisera sina processer och minska kostnader i denna lågkonjunktur. Tack vare framsteg inom tekniken finns det nu verktyg tillgängliga för att automatisera repetitiva uppgifter, vilket frigör resurser för mer strategiska och kreativa initiativ. Fokus på effektivitet driver också företag att prova nya marknadsföringskanaler, inklusive framväxande plattformar som TikTok och Snapchat, för att nå sin målgrupp på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt. Genom att omfamna effektivitet kan företag hitta den optimala balansen mellan traditionella och digitala medier och maximera sina marknadsföringsinvesteringar.
Sammanfattningsvis representerar dessa stora marknadsföringstrender en möjlighet för företag att inte bara överleva utan även växa under 2023. Genom att ta till sig datadriven utvärdering, personlig marknadsföring och automatisering kan kunniga marknadsförare positionera sina organisationer för framgång och leda vägen mot en ljusare framtid.
Trender för annonsering på sociala medier
Framtiden är social
Det kommande året kommer att bli ett spännande år för digitala marknadsförare, med fortsatt fokus på sociala medier och framväxande plattformar som de viktigaste drivkrafterna för tillväxt. Deloitte’s årliga CMO Survey förutspår att trots den pågående ekonomiska lågkonjunkturen kommer företag att öka sin marknadsföringsbudget under 2023, och flytta investeringar bort från traditionell marknadsföring och mot sociala medier och nya kanaler.
Kungen av App Store – TikTok
TikTok var utan tvekan breakout-stjärnan under 2022. Plattformen har skjutit i höjden i popularitet och cementerade sig själv som den mest nedladdade appen i världen. Med en användarbas som domineras av yngre generationer och en tillväxtbana som överträffade även de mest optimistiska förutsägelserna, är det ingen överraskning att TikTok är en högsta prioritet för marknadsförare som vill nå en massiv och engagerad publik till en låg kostnad. Framförallt inom B2C. Dess band till Kina har dock uppmärksammat lagstiftare i både EU och USA, vilket lett till vissa utmaningar för plattformen och dess annonsörer. Ändå är varumärken fortfarande ivriga att utforska plattformen och utnyttja dess stora potential.
Nya spelare, nya möjligheter
Landskapet på sociala medier är alltid i förändring, och 2023 är inget undantag. I takt med att marknaden utvecklas, dyker nya aktörer upp och skapar nya möjligheter för marknadsförare att få kontakt med konsumenterna. En plattform att hålla ett öga på är BeReal, som har visat starka tecken på tillväxt och som redan väcker intresse från vissa varumärken. Forskning från Kantar stödjer denna trend och finner att konsumenter är mest mottagliga för annonser i digitala miljöer som är nyare, som Snapchat, Twitch och TikTok.
Vertikal video tar scenen
Om det är något som är säkert så är det att video fortsätter att regera. Det vertikala helskärmsformatet är inte längre i fokus när TikTok, YouTube Shorts och Instagram Reels driver trenderna. I takt med att formatet utvecklas, så måste även marknadsföringsavdelningarna vara snabba på bollen. Ett sätt att säkerställa att ditt varumärkes innehåll håller måttet är att arbeta med innehållsskapare, som kan visa upp dina produkter och bygga upp din community på ett autentiskt och engagerande sätt. När över hälften av alla videos som konsumeras på mobila enheter 2023 är i det vertikala formatet har du inte råd att ignorera det.
Datadrivna beslut för maximal effekt
Förlorad användardata orsakad av iOS 14.5-uppdateringen 2021 fick varumärken att omvärdera sina investeringar och fokusera på förstapartsdata. 2022 blev därmed ett år av experiment och lärande, och resultaten är tydliga: genom att använda datadrivna insikter kan varumärken optimera sina utgifter och maximera effekten av sina annonser. Även om vissa plattformar, som Meta, har ökat sin effektivitet under året, kommer signalförluster att fortsätta att vara ett problem under 2023. För annonsörer är det viktigt att investera i förstapartsdatalösningar och utforska nya metoder för att stärka sina marknadsföringsinsatser och hålla sig före kurvan.
Prata med en expert
Digitala marknadsföringstrender för Google Ads
Inför 2023 står annonsering på Google inför en rad hinder från olika fronter. Den ekonomiska avmattningen, i kombination med mindre marknadsföringsbudgetar, har gjort att företag har svårt att prioritera tillväxt. Samtidigt har datasekretess blivit en stor oro, vilket helt förändrar den digitala marknadsföringen. Som ett resultat är anpassningsförmåga nu nyckeln till framgång.
Artificiell intelligens dominerar bland Google Ads
AI-teknikens tid i branschen för Google Ads visar inga tecken på att sakta ner, med standardiseringen av Broad Match, Smart Bidding, och Performance Max. Denna förändring innebär att unika strategier framtagna för vissa plattformar inte längre dominerar. År 2023 kommer vikten ligga i att förstå kundresan och skräddarsy marknadsföringen med kreativa och personligt anpassade budskap.
Googles lansering av Performance Max har gjort att en del annonsörer känner att de har tappat kontrollen. Nya funktioner för Performance Max förväntas dock lanseras 2023, vilket ger marknadsförare nya möjligheter att prioritera och öka prestanda samt operativ effektivitet. Även om det kan vara spännande nyheter för vissa, kan det också leda till att vissa annonsörer söker efter kampanjstrategier för att återta kontrollen. Annonsörer måste vara uppmärksamma på den potentiella fallgropen att gå vilse i smådetaljer och tappa helheten ur sikte. Håll det enkelt och låt datat visa vägen.
Navigera i sekretess med innovativa lösningar
Ankomsten av ny integritetslagstiftning och borttagandet av tredjepartscookies av Google och Chrome, utgör en utmaning för den digitala marknadsföringen. När traditionella spårningsmetoder blir mindre tillförlitliga måste annonsörer hitta nya sätt att utvärdera sina annonser genom att utöka sin verktygsuppsättning och samla in data från flera källor. För att ta itu med dessa förändringar direkt måste annonsörer fokusera på sin förstapartsdata och ta fram innovativa lösningar utifrån det. Genom att använda sin egen data kan annonsörer få en djupare förståelse för sina målgrupper och optimera sina budgivningsstrategier.
2023: Ett år av utmaningar och möjligheter för Google Ads
2023 ser ut att bli ett utmanande år för Google Ads, men det ger också nya möjligheter för de djärva och vågade. Med ökad betoning på effektivitet och lönsamhet, förekomsten av AI-teknik och effekterna av datasekretessproblem måste annonsörer vara mer strategiska och innovativa än tidigare.
Digitala marknadsföringstrender för SEO
Omfamna kraften av AI och sociala medier
Gör dig redo att uppleva en digital revolution när lanseringen av ChatGPT förändrar hur människor söker information online. Men ChatGPT är inte den enda spelaren som skakar om SEO-världen. TikTok har också blivit en populär källa för information, inspiration och innehåll, vilket bevisar att sättet vi söker efter information på ständigt utvecklas.
Med AI i centrum är det avgörande att anta en holistisk SEO-metod. Det innebär att du behöver anpassa ditt innehåll och din kreativa strategi genom SEO-analyser för att bättre förstå användarnas efterfrågan på olika plattformar och öka din organiska räckvidd och närvaro.
En AI-driven utgång kan tyckas vara lösningen i slutändan, men det är viktigt att komma ihåg att det bara är ett verktyg som hjälper dig att bli mer effektiv. Google betonar fortfarande vikten av mänskligt genererat innehåll, så än sålänge har vi alla en chans!