Tiktok är nästa steg i utvecklingen för företag vad gäller sociala medier. Sociala appar har försökt att kopiera Tiktoks nyckelelement, inte så konstigt med tanke på att dess unika algoritm skiljer sig från dem. Appen använder maskininlärning för att visa relevant innehåll på För dig-sidan anpassad för varje enskild användare. TikTok fortsätter att växa och under September 2021 nådde Tiktok 1 miljard användare, och uppskattar alltså 1 miljard användare per månad!
TikTok vill uppmuntra småföretag genom att utbilda i hur man använder plattformen med “Small Business” för att växa och nå en större publik. Plattformen ser värde i att visa hur småföretag kan genom att använda TikTok-klipp, kunna förvandla så kallat “små vinster” till stora framgångar för små och medelstora företag.
TikTok Business Account har smarta funktioner designat för verksamheter, med klickbara funktioner och dataanalys kan företag förbättra och optimera sina innehåll. På så vis får man en tydligare och värdefull marknadsföringsstrategi. På några minuter kan varumärken skapa annonser med TikTok Ads Manager med de smarta funktionerna som gör jobbet åt dig.
Tiktoks snabba framfart har gjort att de numera är ett av de populäraste sociala medieplattformar och det finns stora marknadsföringsmöjligheter för företagare och kreatörer. Visserligen spenderar den yngre användaren plattformen mer än den äldre idag, men man kan se samma trend upprepa sig på de redan etablerade sociala medierna, där den yngre publiken så småningom övergår till den äldre. Vill man som företagare ligga i framkant kan det vara en strategi av värde att börja marknadsföra sitt företag på TikTok redan idag.
” Mer än 1 miljard människor runt om i världen kommer nu till TikTok varje månad för att underhållas när de lär sig, skrattar eller upptäcker något nytt. Vi är hedrade att vara ett hem för vår oerhört mångfaldiga gemenskap av familjer, småföretag och kreatörer som förvandlas till våra favoritstjärnor. ” – Tiktok