fbpx Hoppa till huvudinnehållet

SEO 2022 

Det krävs både tid och träning för att lära sig skriva bra SEO-texter, men vi har ställt samman en lista med tips så att du lättare ska komma igång med att skriva SEO-innehåll.

Här kommer nio enkla steg för hur du skapar en SEO-text.

1. Fokusera på dina mest värdefulla sökord

Att synas mycket framför rätt publik med hjälp av SEO börjar med att undersöka vilka sökord som ska vara i fokus. För att avgöra vilka ämnen som är mest relevanta när det gäller din verksamhet föreslår vi att ni tar hjälp av verktyg som SEMrush (premium) och Ubersuggest (gratis).
Börja med att skriva in ett sökord som rör din verksamhet. För en blomsterhandlare kan ett ord som exempelvis ”blomsterarrangemang” passa bra.
När du skriver in frasen får du fram många ämnen som handlar om blomsterarrangemang och som kan ge dig idéer om det innehåll du ska ha på din hemsida och din blogg.
Genom att undersöka olika sökord hittar du användbara ämnen för dina SEO-texter. När du skapar texter för SEO är det viktigt att du tar med sökord på centrala delar som sidtitlar, metabeskrivningar, rubriker och innehåll på webbplatsen. Men kom ihåg, fyll inte hela innehållet med sökord.

Sökordsstoppning var tidigare en populär SEO-teknik för att öka sidans rankning. Men om du lägger in sökord överallt i ditt innehåll känns texten konstgjord och dina besökare upplever inte texten som äkta. Därför har sökmotorerna numera slutat ranka innehåll enbart baserat på hur många gånger en fras förekommer i en text.

Istället för att fylla din artikel med sökord kan du försöka komma på olika varianter av dina sökord och även försöka hitta alternativa sökord. Relaterade sökord gör att sökmotorerna lättare förstår vad ditt innehåll handlar om.

2. Skriv texter utifrån vad er målgrupp söker på

Vidare är det dags att skapa texter som matchar det som användarna söker på. Copywriters kan ibland stå lite frågande inför just detta, så vi ska titta lite närmare på det.

När användare skriver in sökord och fraser på Google framgår det inte alltid tydligt vad de vill med sin sökning.

Om någon till exempel söker på ”sneakers” kanske de vill köpa nya sneakers – de söker för att köpa. Men det kan också hända att de vill se vad det finns för olika märken av sneakers.

Man kan vanligtvis dela in sökintentionen i fyra kategorier:

  • Informationssökning: Sökning för att lära sig mer om ett ämne.
  • Navigationssökning: Sökning efter ett visst varumärke eller en viss hemsida.
  • Transaktionssökning: Sökning med avsikt att köpa.
  • Kommersiell sökning: Sökning efter information för att välja och köpa rätt produkt.

Med generiska sökord, som ”sneakers”, kan det vara svårt att fastställa sökintentionen. Om någon däremot söker på ett long tail sökord som ”köpa Arigato sneakers för kvinnor” är det lättare att avgöra vad de är ute efter.

Även om långa, mer specifika sökord ofta har lägre månatliga sökvolymer är det också mindre konkurrens om dem. Det innebär att det vanligtvis är lättare att rankas för långa sökord och att du enklare kan skapa SEO-texter som matchar med sökintentionen.

Varför är det då så viktigt att matcha sökintentioner? Sökmotorer vill visa resultat som matchar sökarnas sökfrågor. Om du vill hamna högt upp i sökresultaten bör du alltså tänka på varför människor söker på sökord kring din verksamhet.

3. Fokusera enbart på kvalitet

När det gäller längden på dina texter finns det ingen magisk formel.

Vissa SEO-experter hävdar att längre innehåll hamnar högre upp i sökresultaten, men det stämmer inte alltid. Om du har som mål med din SEO-text att ranka högt bör du fokusera på kvalitet snarare än kvantitet.

Sökmotorer prioriterar djupgående och uttömmande innehåll som ger läsarna mervärde. Om du går djupare in på ett ämne blir texten givetvis längre, så därför är det logiskt att längre texter hamnar högre upp i resultaten.

Men det går också att hamna högt i sökresultaten med korta texter – om innehållet matchar vad användare söker på och tillhandahåller information av hög kvalitet. När det gäller SEO-texter är en längd på 1000-2000 ord att rekommendera, lite beroende på vilket ämne det handlar om.

Se dock det här antalet som en vägledning, inte ett garanterat recept för att lyckas med dina SEO-texter. Vissa ämnen fungerar bättre som blogginlägg på 1 000 ord, medan andra behöver fler än 2 000 ord för att behandla ämnet fullt ut.

4. SEO-texter för läsare och sökmotorer

SEO-texter handlar ofta om att uppnå de bästa placeringarna i sökresultaten, men du bör också skapa texter som är engagerande och lättillgängligt för läsarna.

Se till att din text flyter naturligt. Att du skriver en SEO-text innebär inte att texten ska låta som om den vore skriven av en robot. Kom ihåg att du skriver för mänskliga läsare – människor som du vill ha som kunder.

Det kan vara bra att tänka: ”Hur gör jag för att skapa mervärde för läsarna på ett sätt som befintligt innehåll inte redan gör?”

Istället för att bombardera läsarna med argument om varför de ska köpa bör du ta fram användbart innehåll som bemöter deras ömma punkter och hjälper dem att lösa deras problem.

Det är också bra att dela upp texterna för att göra det lättare för användarna när de surfar på webben. Om du håller dig till korta stycken med två eller tre meningar kan läsarna skumma innehållet och ta till sig de punkter de anser viktigast. Du kan också använda dig av rubriker (med sökord) för att dela upp innehållet.

Bonus: Genom att lägga till videor, bilder och grafik i dina SEO-texter kan du öka din rankning och få dina besökare mer engagerade.

 

5. Lägg till interna länkar till annat värdefullt innehåll

På tal om länkar bör du också tänka på interna länkar när du skapar dina texter.

Genom att lägga till länkar till relevant innehåll på din hemsida gör du det enklare för besökare att hitta sådant innehåll på din sida som matchar det de sökt på, som ger svar på sådant de undrar och får dem att lära känna ditt företag bättre. Intern länkning är en viktig del av uppbyggnaden av din hemsida och navigeringen på den, men den har också betydelse för SEO.

Genom att länka till nytt innehåll på din hemsida från redan befintliga inlägg kan sökrobotarna lättare söka igenom och upptäcka ditt nya innehåll. Om du gör det enklare för sökmotorerna att indexera ditt innehåll ökar också dina chanser att hamna högt i sökresultaten.

Så nästa gång du skriver en SEO-text, fundera på hur interna länkar kan underlätta för både läsare och sökrobotar att navigera och hitta det innehåll som finns på din webbsida.

 

6. Uppmuntra besökare att dela ditt innehåll

När Google rankar innehåll ser de till antal och kvalitet när det gäller de backlinks du har på din sida.

När seriösa webbsidor länkar till innehållet på din sida framstår din sida automatiskt som mer tillförlitlig – och sökmotorerna rankar ditt innehåll högre i sökresultaten.

Förhållandet mellan delningar på sociala medier och rankning av en webbplats är dock lite luddigare. Sociala medier är inte något som direkt påverkar SEO-rankningen, men att finnas på sociala medier kan definitivt öka intresset (och därmed också antalet länkar!). Dessutom skickas värdefull trafik tillbaka till din hemsida med hjälp av sociala inlägg.

Det är alltså ändå viktigt att skriva SEO-texter som är lätta att dela på nätet. Du kan göra det enklare genom att inkludera knappar för att dela på sociala medier och call to action-knappar som uppmuntrar människor att gilla och dela ditt innehåll.

Om människor gillar vad de ser kan de också länka tillbaka till din hemsida, vilket förbättrar ditt SEO-värde.

 

7. Inkludera call to action-knappar för fler konverteringar

Du bör skapa SEO-texter som fungerar bra i sökresultaten och som ger läsarna mervärde. Men om besökarna kommer till slutet av en sida eller ett blogginlägg och inte vet vad de ska göra härnäst så har du misslyckats.

När du skriver SEO-texter bör du inkludera tydliga och inspirerande CTA-knappar som talar om för läsarna vad de ska göra.

Vill du att de ska ladda ner en guide? Anmäla sig till ditt nyhetsbrev? Köpa en produkt?

Då måste du tala om för dem vad de ska göra!

Se till att dina uppmaningar till handling syns tydligt på din hemsida och formulera dem på ett sätt som förmedlar just det värde som dina användare får när de klickar på dem.

Du kan skriva värdefullt innehåll som hamnar högt i sökresultaten, men om du inte får dina besökare att konvertera har du marginell nytta av ditt innehåll. Med hjälp av uppmaningar kan du genomföra avtal och skapa konverteringar genom ditt SEO-innehåll.

8. Granska analyser och optimera SEO-texterna regelbundet

Slutligen får du heller inte glömma att granska analyser för din hemsida och för hur väl ditt innehåll presterar.

Med verktyg som Google Analytics kan du enkelt övervaka Key Performance Indicators (KPI), t.ex. mest besökt och mest konverterande innehåll.

Om du märker att en viss typ av innehåll eller ett visst ämne fungerar särskilt bra för ditt företag kan du skräddarsy din strategi för att skapa liknande innehåll.

Det är också viktigt att du uppdaterar dina texter regelbundet så de hålls aktuella.

Både sökmotorer och läsare älskar nytt innehåll, och genom att optimera din webbsida med hjälp av information från din analys kan du skapa innehåll som inte bara hamnar överst i sökresultaten utan även konverterar värdefulla leads till trogna kunder.

Glöm inte att revidera dina SEO-texter över tid för att se till att det fungerar!

9. Optimera på rätt ställen

När du skriver texter för SEO måste du se till att inkludera dina sökord på följande ställen:

  • Titeltagg: Titeln på din tagg som kommer upp i sökresultaten bör innehålla ditt viktigaste sökord. Även om du också kan ha med relaterade sökord i din titeltagg ska du inte göra titeltaggen oläsbar.
  • Metabeskrivning: Metabeskrivningar som visas under din titeltagg i sökresultaten är inte enbart en faktor som påverkar rankningen utan den underlättar också för användarna då de ord som matchar en sökning, t.ex. ”lokal blomsterleverans”, markeras i fetstil i metabeskrivningarna. Använd ditt viktigaste sökord minst en gång i din metabeskrivning.
  • H1-tagg: Din H1-tagg fungerar som en titel på sidan och bör efterlikna din titeltagg. Den bör innehålla ditt viktigaste sökord och matcha vad titeltaggen utlovar, till exempel att ge tips eller instruktioner kring något. På samma sätt som med titeltaggen bör även din H1-tagg vara läsvänlig.
  • Rubriker: När du skriver för SEO och användare bör du ha med flera olika rubriker för att göra texten lättläst. Om du kan, ta med dina viktigaste och relaterade sökord i dina rubriker. Tänk dock på att innehållet måste vara läsbart. Gå inte alltför långt i din optimering.
  • Stycken: Du bör också använda dina sökord i hela innehållet. Se dock till att du infogar dem så naturligt som möjligt i texten. Om du tvingar in sökord kan det göra texten otymplig och onaturlig och därmed också mer svårläst.

Genom att anpassa ditt innehåll till sökmotorer och användare är chansen större att du uppnår det du vill med din SEO-text. Du hamnar högre upp i sökresultaten och läsarna sätter värde på ditt innehåll, vilket hjälper dig att nå dina större mål, som att få nya leads och försäljningar.

sv_SESE