fbpx Hoppa till huvudinnehållet

Om Projektet

Verksamheten startades i Kalmar i oktober 2019, och har sen dess vuxit stadigt. Blombrukets affärsidé är att sälja snittblommor med lång hållbarhet på prenumeration, med leverans varannan eller var fjärde vecka. Företagets marknad är, i april/maj 2021, Sverige.

Blombruket kör Instagram- och Facebook-annonsering på egen hand, men har inte kört Pinterest-annonsering tidigare, och har ej haft en uppdaterad och aktuell profil på Pinterest. Företagets produkter är väldigt bildsköna, och gör sig bra på Pinterest, på samma sätt som deras content gör sig bra på Instagram; skillnaden är att Instagram är mer inriktat på sociala interaktioner, medan Pinterest är mer fokuserat på det faktiska bildinnehållet.

Arbetet inleddes med profil-start på Pinterest. Pinterest har specifika krav på bildstorlek (varav de vanligaste är 1000 x 1500, 2000 x 3000, och 1000 x 1000 pixlar) och bildmått (varav de vanligaste är 2/3 och 1/1), varför iMarketing redigerade Blombrukets bilder före uppladdning, för att optimera spridningsmöjligheterna och maximera synligheten för användarna.

Efter uppladdning av bilder tillhandahållna av Blombruket och redigerade av iMarketing, skrevs bildrubriker (40 tecken) och bildbeskrivningar (50 tecken initialt synliga, upp till 500 tecken möjliga efter klick på pins), inklusive nyckelord och hashtags. Olika nyckelord och kombinationer av nyckelord, olika hashtags, olika typer av beskrivningar (inklusive engelska, svenska, och latin), olika textmängd, och olika alternativtext, utvärderades.

Ett antal olika målgrupper testas, och tester utförs även för att undersöka på vilka målplattformar (iPhone, iPad, android-telefoner, android-surfplattor, webbläsare, mobila webbläsare) bäst resultat uppnås.

Utmaning

  • Öka försäljningen
  • Öka varumärkesmedvetenheten
  • Detaljera målgruppsdata

Resultat

  • 204 000 profil-besökare på en månad
  • 2 748 hemsides-besökare
  • 2 571 Clicks
  • 425 Pin Saves

Key Performance Indicators

Saves, Monthly Profile Visitors, Click-Through Rate (CTR), Conversions

Kund

Blombruket

Projekttyp

Marknadsföring

År

2021
sv_SESE