fbpx Hoppa till huvudinnehållet


Goddag alla marknadsförare!

Om du också fått felaktigt blockerade annonser och konton på Facebook och Instagram så är det här för dig! Med en skvätt uthållighet och en nypa kreativitet lyckades vi övervinna den hjälplösa supporten och köra igång samtliga kampanjer igen åt våra kunder. Såhär gick det till!

Förebyggs kreditgåta:


Förebygg är specialiserade på kredituppföljning och diskuterar förstås ofta kreditrelaterade frågor. Men Facebook kategoriserade av misstag deras annonser som ”Special ad category” på grund av omnämnandet av kredit. Tvisten? Förebygg erbjöd inte någon form av kredit. För att ta itu med denna hicka bestämde vi oss för att ta saken i egna händer. Vi vägrade ge upp efter det första försöket med Facebook-support och fortsatte med att lyfta fram annonser från konkurrenter i samma bransch som inte mötte detta problem. Envishet lönar sig, mina vänner!

Lärdomar:

Kvalitetsquirk: Kvaliteten och expertisen hos olika individer inom Facebooks supportteam kan variera mycket. Tappa inte modet efter det första mötet; be artigt att få prata med någon annan om du kör på en vägspärr och dra ner på artigheten om det behövs. Ibland ganska ordentligt.

Speciell är inte alltid speciell: Om dina annonser av misstag markeras som ”Special ad category”, vilket begränsar dina inriktningsalternativ drastiskt, presentera ett övertygande argument för varför de inte bör falla i den kategorin. Utnyttja dessutom exemplen på konkurrenter som gör liknande annonser men som inte står inför samma problem. Ibland kan en liten jämförelse räcka långt!

Bitrefills Kryptogåta:


Bitrefill, som är ett kryptobaserat företag, hade sin egen uppsättning utmaningar. Vi var tvungna att navigera genom en tvåstegslösning. Först fyllde vi i formuläret som finns på denna länk: https://www.facebook.com/help/contact/532535307141067. För det andra inaktiverade vi tillfälligt annonsering på Instagram och fokuserade enbart på Facebook under en viss period.

Lärdomar:

Kryptokoden: Om du arbetar i kryptobranschen, var beredd på ytterligare steg. Fyll i de nödvändiga formulären, till exempel den som finns på https://www.facebook.com/help/contact/532535307141067, för att säkerställa efterlevnad och lösa eventuella hinder.

Hej då Instagram, Hej Facebook: Om du visar annonser på både Facebook och Instagram, överväg att experimentera med att köra dem exklusivt på Facebook. Denna taktik kan hjälpa dig att kringgå vissa utmaningar och uppnå bättre resultat då Instagram i vissa fall har hårdare regler. Vill du ha hjälp av oss? Klicka här!

Trevlig marknadsföring allihop!

sv_SESE