Konverteringsoptimering

Konvertera mera!

Konverteringsoptimering innebär att er hemsida optimeras i syfte att få fler av besökarna att bli kunder. Det fina här är att en enda procentenhet kan göra enormt stor skillnad.

Har er hemsida 1000 besökare per dag och er konverteringsgrad är 1 % så innebär det att ni får 10 kunder per dag. Om genomsnittligt ordervärde = 400 kr så gör en ökning av konverteringsgraden på 1 procentenhet att ni direkt ökar er dagliga omsättning från 4 000 till 8 000 kr per dag. Bra va?

iMarketing snett i

Se till att er trafik räknas

Som ni säkert förstod i räkneexemplet ovan så kan en liten skillnad i konverteringsgraden ge stora skillnader i er omsättning. Genomsnittet idag är 1-2 % men det varierar stort beroende på industri. Många agenturer och marknadsföringsbyråer jobbar för fullt med att öka trafiken till sin eller klienters hemsidor i hopp om att trafiken ska konvertera till kunder automatiskt.

Det vore fantastiskt om det vore så men problemet är ofta att trafiken är det lätta, det svåra är konverteringen. Ta er själv som exempel, hur många gånger har ni själv besökt en e-handel utan att handla?

Som tur är så finns det en hel del ni kan göra för att förbättra er konverteringsgrad. Här kommer en del punkter som kan hjälpa eller som kan var bra att tänka på:

1. Skapa CTA (Call to action) knappar med text i början av olika blogginlägg / sidor istället för att ha knappar i slutet av sidan.

Det här är viktigt eftersom Banner blindhet gör att folk blir immuna mot banners och andra större knappar som tydligt vill leda en mot att utföra en viss handling. Det kan vara mer effektivt i vissa lägen att ha vanlig text i rubrikformat som istället fungerar som knappar.

2. Lägg till Popups till er blogg.

Här handlar det självklart om att göra det minimalistiskt och med stil. Ingen vill känna sig bombarderad eller få upp irrelevanta meddelanden som inte går att få bort. Gör en riktig snygg popup som direkt ger värde till besökaren.

3. Använd Facebook och Instagram retargeting annonser för att få tillbaka de mest intressanta.

Oavsett hur bra ni lyckas med konverteringsoptimeringen så kommer de flesta alltid att lämna utan att köpa. Därför är retargeting så fantastiskt. Det gör att ni kan nå de som varit mest intresserade igen, så att de kommer tillbaka. Läs mer om retargeting-annonsering HÄR.

Vanliga frågor och svar

Hur börjar jag med konverteringsoptimering?

Ett bra sätt att få en överblick är att börja med att googla PIE framework. PIE = Potential, Importance, och Ease. Det gör att ni får fram vad olika sätt att optimera har för potentiell påverkan, hur värdefulla de kan bli, och hur lätt eller svåra de är att genomföra. Det är ingen magi men det är som sagt ett bra första steg för att komma igång.

Med vad ska just vi göra?

Vi förstår, det finns mycket att välja mellan och ingen väg är nödvändigtvis alltid bättre än någon annan. Det beror helt på vad era kunder svarar på och därför är en djupgående analys alltid en bra början för att veta hur era kunder beter sig.

Vad är en landningssida?

En landningssida är den sida man som konsument kommer till när man klickar in på en annons. Det är en sida specifikt skapad för att bygga en

Hur kan jag använda mig av landningssidor?

Istället för att lita på en designer eller vad ni själv tycker, låt siffrorna tala. Genom att göra A/B tester med era landningssidor så får ni reda på vilken variant som fungerar bäst och kan på så vis veta med säkerhet att ni går vidare med den vinnande landningssidan innan ni ökar er marknadsföringsbudget. Precis på samma sätt som när ni gör era annonser.